Det blir inte lättare än vad man gör det till

Projektet "dricka mindre kaffe på veckodagar" går in i en besvärlig fas. Nämligen den när jag märkt hur trött jag blir utan att han sänkt 4-5 koppar java för att hålla mig vaken tills 22.00-23.00 (rimlig natti-natti tid). Målet är givetvis att få en ordentlig dygnsrytm, slippa ligga klarvaken till 03.00-04.00, och inte vara helt mossig i skallen när man sätter sig vid bänken på föreläsningen klockan 09.00. Det är först när man försöker trappa ned på kaffe som man slås av vilken beroendeframkallande drog det faktiskt är. Dagar utan kaffe är karaktäriserade av en uppvakningskurva som sträcker sig en bra bit in på de tidiga eftermiddagstimmarna, huvudvärk, och allmänt osug att uträtta något vettigt och/eller kreativt. Man vill gärna komma ifrån det där litegranna. Kunna ta en kaffe för att det faktiskt är jäkla fint och inte som första hjälpen när bokstäverna i kurslitteraturen blandas ihop till en svart smet av trycksvärta.

Terminens första tenta är precis runt hörnet, drygt 600 sidor om radio -och tv, och idag gjorde jag och Andy slag i saken. Nu jävlar ska böckerna lånas (två av dem) läsas (valda delar i alla fall) och diskuteras (ehh... njaee...). På 4-5 timmar har jag lyckats läsa mindre än 25 sidor i Den Självkörda Radioboken. Kaffeprojektet kunde verkligen inte haft sämre tajming. Räddningen är att tentan är först nästa vecka (tack Erik Fichtelius!), men om det här grymma osuget håller i sig, räknar jag inte med att komma förbi förorden i varje bok.

Det blir inte heller bättre av att jag igår, efter många om och men, tog hem datorskärmen till min fossila G3:a. Tanken var att se om jag verkligen kopierade över allt av vikt när det väl begav sig och faktiskt se om den fortfarande fungerar. Vad dolde sig där om inte hela 5 gamla Stockhaus låtar! Vad gör jag om inte kopierar över denna musikaliska skatt till min nuvarande dator, vilket kanske inte var världens bästa idé. Istället för att fortsätta läsa har jag smekt mina trumhinnor med denna nostalgitripp. DIY in NYC, Underdog, Diapers, Ditch Pitch, Pump You Up. Vad som saknas är givetvis de hela skivorna. Jag hade dem i min ägo förr, men för cirkus fem år sedan lånade jag ut dem och har inte sett röken av dem sedan dess. Tråkigt nog verkar all kännedom om dem gått upp i rök. Jag har finkammat alla torrentklienter och obskyra skivbutiker på nätet, i försök att hitta dem igen, utan lycka. Det har blivit lite av dagens projekt, och bra har det ju inte gått.

...lite kaffe alltså, det skulle sitta fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback