Bra skit - del ett

Okej, så egentligen borde jag jobba. Skrivhatten är på och kaffet är färdigbryggt. Men jag orkar verkligen inte. Vad gör man då? Finkammar youtube på musikvideo guldkorn. Sånnadära guldkorn man ska skämmas om man inte sett. Snäll som jag är har jag postst dom här. Sen ska jag jobba. Faktiskt.



Talking Heads - "Once in a Lifetime"




Skulle jag börja dansa så här på ett dansgolv, hade en dejt med en dörrvakt varit ett faktum. På något sätt kommer David Byrne undan med det, för han ser ju så förbannat cool ut. Kostymen, glasögonen och svetten som får honom att se ut som en glasyrmunk. Grabben hela dagen, alla dagar.



Devo - "Peek-A-Boo"



Jag var inte alls gammal när den här videon släpptes. Eller snarare; jag var inte ens född. Det var en tid då roterande kuber i grälla färger var the skit inom datoranimation i musikvideor. Men jag vill minnas att jag såg den någora år senare på SVT, när det här med MTV och kabelteve fortfarande hägrade i framtiden. Och jag minns det därför att den skrämde skiten ur mig. 0:52; två män iförda endast chimpansermasker och fillingar smiskar en kvinna. 0:57, en galen clown dyker upp och skrattar maniskt. Och så fortsätter det. Klart att en 4-5 åring skiter knäck.



Talk Talk - "It's my life"



Att titta på "It's my life" är lite som att se en trailer för Ett med Naturen. Valar, strutsar, flamingos, kobror, björnar etc. Men av någon anledning sjunker man in i ett slags meditativt lugn av alla naturbilder. Vet inte riktigt varför. Men jag drar på den istället för en skiva Gregorian Monks (som tolkar Iron Maiden) om jag vill en ett sånt däringa chill pill.



Death From Above 1979 - "Romantic Rights"



För den som inte vet vad "estitisk fulländning" innebär; varsågod. Två snubbar som lyckas låta som en hel jävla orkester i en av de snyggaste videorna någonsin. Hur kan man möjligtvis klaga?



Faith no More - "Strip search"


Tre fjärdedelar in i "Stripsearch" tror man fortfarande att Faith no More fått någon jävla hybris. Patton knallar runt i träningsoverall (med den obligatoriska backslicken) och nynnar texten för sig själv. Det känns pretto och ganska dåligt. Men sen jävlar händer det grejer. 03:40, närmare bestämnt. Vilken jävla Keyser Soze vändning.



Converge - "No heroes"



Själva tanken på att Converge kanske är soundtracket till jordens undergång är ganska fånig. Det handlar snarare om en självklarhet. Bomben har fallit. Världen står i brand. Undergången är här. Grabbarna är dock lika arga och brutala för det. Klyschigt men coolt.



Peaches feat. Iggy Pop - "Kick it"



Lika överytgad som jag är om att Converge skulle lirar världens sista livespelning, tvivlar jag inte en sekund på att peaches och Iggy skulle överleva en zombiekatastrof. Är det ens en giltig fråga liksom?

Okej, nog nu. Kanske dags att göra något vettigt av dagen. Fortsättning följer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback